- Uuteen kirjailijaan oli mukava tutustua omaelämäkerrallisessa teoksessa, josta kävivät ilmi mm. Austerin asuinpaikat tähän mennessä ja satunnaisia kohtauksia hänen elämästään. Häneltä luen varmasti lisää.
J.K. Rowling: Paikka vapaana
- Olin jo keskeyttää lukemisen alkuunsa, olihan tämä kirja aivan muuta kuin Rowlingilta on tottunut lukemaan. Ei Tylypahkaa eikä etsivätoimistoa vaan perusenglantilaisen pikkukaupunkin valtuusto- ja ihmissuhdekiemuroita. Aika nopeasti kirja kuitenkin alkoi kiinnostaa, hyvä kertoja on hyvä tyylistä riippumatta. Kirja oli kuin Emmerdale ilman pubia tai Midsomerin murhat ilman murhia - ilkeyttä ja kiusantekoa kyllä riitti.
Friedrich Dürrenmatt: Lupaus - Rikosromaanin sielunmessu
- Erikoinen, 1958 kirjoitettu rikoskertomus tarjoaa surullisen tarinan lapsiin kohdistuvasta väkivallasta. Aihetta oli käsitelty hyvin hienovaraisesti, sillä ei mässäilty. Tekijäkin löytyi lopulta, vaikka hieman poikkeavalla tavalla.
Esko Valtaoja: Maailmanloppu peruttu
- Lisää Valtaojan eri lehdissä julkaistuja mukavia kolumneja milloin mistäkin asiasta, aivan pienistä avaruuden äärettömyyteen.
Elizabeth Strout: Nimeni on Lucy Barton
- Tämä oli pieni mutta koskettava kertomus äidistä ja tyttärestä, tosi nopealukuinen, tiivis pakkaus.
Jussi Adler-Olsen: Selfiet
- Adler-Olsenin uusin kietoi yhdeksi vyyhdeksi niin monta juonensäiettä että välillä piti oikein hiljentää, jotta olisi pysynyt kärryillä. Osasto Q:n laatu pysyy hyvänä.
Mariana Alcoforado: Sisar Marianan rakkauskirjeet
Kirjassa on viisi onnettomasti rakastuneen nunnan rakkauskirjettä 1600-luvulta. Mahdollista on myös, että kyseessä on fiktiivinen tarina.
Olihan tämä kaunista, tunteellista ja intohimoista, eivät korvaa WhatsApp-viestit tällaista kirjeenvaihtoa. Silti en oikein päässyt tunnelmaan, lienenkö kyynistynyt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti